Kenalan

Selasa, September 27, 2011

Aqidah Sebelum Hadirnya Islam

1.         Agama Hanif :
Agama yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim. Penganutnya digelar "Hunafa”. Agama ini tidak mempunyai kitab tetapi suhuf. Agama ini mentauhidkan Allah sebagai Tuhan yang Esa. Antara tokoh yang menganut agama ini ialah Waraqah bin Naufal dan Nabi Muhammad s.a.w sendiri.

2.         Agama Yahudi :
Agama yang dianuti oleh masyarakat Arab sebelum Islam. Agama ini dibawa oleh Nabi Musa a.s. serta mempunyai kitab suci, iaitu kitab Taurat. Walau bagaimanapun golongan Bani Israel telah mengubah kandungan kitab ini demi kepentingan peribadi sehingga agama ini dianggap syirik kerana menduakan Allah.

3.         Agama Nasrani :
Agama ini juga telah diselewengkan oleh golongan pendeta agama tersebut. Meskipun Allah telah menurunkan kitab Injil kepada Nabi Isa, namun penganut agama ini telah mengubah kandungan asalnya. Penganut agama asal agama Nasrani dikenali dengan gelaran ahli kitab.

4.         Agama Wathani :
Majoriti masyarakat Jahiliah menganut agama wathani, iaitu agama sembah berhala yang diperbuat daripada batu, kayu atau emas. Sesetengah Arab percaya berhala dapat memberikan manafaat dan mudarat, mempunyai keberkatan dan sebagainya.  Terdapat 360 buah berhala di sekeliling kaabah. Antara yang popular ialah Al-Uzza, Al-Manat, dan Al-Hubal.

5.         Agama Majusi :
Agama ini juga digelar Zoroaster dan berasal dari Farsi. Mereka menyembah matahari dan api. Pendeta-pendeta Majusi menyembah matahari 4 kali dalam satu hari. Agama ini banyak mengandungi cerita khayal dan turut menghalalkan perkahwinan ibu dengan anak serta adik beradik.

6.         Agama penyembahan Cekarawala :
Mereka menyembah matahari, bulan dan bintang serta beranggapan semua cekarawala merupakan sumber tenaga dan kekuatan.

7.         Agama Animisme :
Mereka menyembah objek-objek alam sekeliling seperti pokok, mereka percaya air dan pokok merupakan sumber kehidupan dan padang pasir yang kering sebagai tempat kediaman tuhan yang jahat.

8.         Agama Penyembahan Makhluk Halus ( Polydemonisme ) :
Mereka menyembah malaikat, Jin, roh nenek moyang dan sebagainya. Makhluk makhluk ini dianggap mempunyai kuasa ghaib dan boleh menjadi perantaraan dengan Tuhan, dan menjamin keselamatan mereka.

9.         Penyembahan Tuhan Padang Pasir.
Penganutnya digelar Ahl-al-Saf ( ‘ahlil-saf’ ). Mereka percaya bahawa padang pasir wujud tetapi tidak pernah ditemui. Amalan mereka membawa api pada waktu malam dan berjalan-jalan di tengah padang pasir sambil menyanyi.

10.       Kepercayaan Tahyul : 
  • Kepercayaan tangkal azimat 
  • Roh orang mati menjadi burung.
  • Percaya kepada ahli nujum.
  • Percaya kepada ahli sihir.
  • Percaya kepada binatang yang melintas di tengah-tengah perjalanan- Jika ke kiri membawa kepada keburukan, manakala ke kanan akan membawa kebaikan.
  • Mengorbankan anak perempuan merupakan perbuatan yang mulia.
  • Mengikat tali pada mana-mana pokok, jika ikatan terlerai sekembalinya suami dari perantauan, ini bermakna isterinya telah berlaku curang.

11.       Kepercayaan Bangsa China :  
  • Kepercayaan Alam Sekitar :
  • Kepercayaan kepada bencana alam seperti kemarau, banjir, serangan belalang dan bawaan penyakit adalah ketentuan tuhan. Ini menyebabkan mereka menyembah alam sekitar seperti matahari, bulan, bintang, bumi dan sebagainya yang dianggap mempu mengubah sesuatu keadaan. Contohnya masyarakat Lembah Hwang Ho iaitu Shang Ti menyembah alam sekitar.
  • Kepercayaan kepada penyembahan roh nenek moyang :
  • Kepercayaan terhadap nenek moyang mempunyai pengaruh dalam kehidupan seharian. Amalan pemujaan dilakukan agar roh nenek moyang mereka masih mempunyai pengaruh ke atas kehidupan mereka atau kehidupan masa hadapan mereka. Mereka juga memohon pertolongan nenek moyang melalui ramalan menerusi pendeta cina dengan menggunakan tulang nujumyang ditulis dengan pelbagai soalan, dihempaskan dan garisan-garisan yang pecah tersebut akan dibuat ramalan, contoh masyarakat Shang dan Maharaja Shang mereka mengamalkan penyembahan roh nenek moyang yang memerintah syurga dan menjalankan upacara pengorbanan untuk memuja semangat roh nenek moyang yang diketuai oleh bomoh. Antara yang dikorbankan iaitu kambing, babi, lembu, anjing, manusia dan tawanan musuh.
  • Kepercayaan kepada Anak Syurga :
  • Kepercayaan  kepada anak syurga adalah untuk mengesahkan pemerintahan sesebuah dinasti. Is dilakukan dengan menonjolkan unsur suci dan sakti yang mampu menarik keyakinan dan ketaatan rakyat kepada pemerintah tersebut. Anak syurga dianggap sebagai perantara antara bumi dengan syurga. Contoh Dinasti  Chou mengamalkan  kepercayaan tersebut untuk mengukuhkan kedudukan pemerintah Dinasti Chou.
  • Kepercayaan kepada dewa :
  • Kepercayaan terhadap dewa dipercayai dapat membantu mengawal dan meningkatkan hasil tanaman kerana mereka percaya bahawa semua dewa berada di syurga dan mempunyai kuasa menolong manusia di dunia untuk berbuat baik atau jahat. Contohnya masyarakat Shang turut menyembah ‘Dewa Biji-bijian’.
  • Agama Buddha :
  • Kedatangan ajaran Buddha semasa Dinasti Han oleh pemerintah Maharaja Ming Ti. Agama Buddha mendapat tempat di hati rakyat ketika dilanda masalah peperangan dan perpecahan. Ia dibawa masuk dari Sri Lanka.
  • Ajaran Confuciusnisme :
  • Ia bermula semasa Dinasti Chou yang dibawa oleh Confucius pada 551 SM. Pada asalnya beliau adalah seorang pegawai dalam kerajaan Lu tetapi telah meletak jawatan dan mengembara untuk menyebarkan idea dan fahaman tersebut. Akhirnya, fahaman tersebut diterima dan beliau dianggap seorang dewa serta disembah. Ajaran Confucius menekankan bahawa seorang pemimpin perlu menitikberatkan soal moral maka pemerintah tersebut akan diiktiraf oleh rakyat dan negara tersebut tidak memerlukan undang-undang. Ajaran ini berubah sedikit demi sedikit sehingga menjadi sebuah agama. Ia turut menekankan konsep Jen iaitu perikemanusiaan kepada diri sendiri dan orang lain. Jen pula mengutamakan lima kebaikan iaitu berbudi bahasa, kemurahan hati, amanah, kerajinan dan bersifat baik. Ajaran ini menekankan juga unit keluarga sebagai satu unit terpenting.
  • Ajaran Toisme :
  • Diasaskan oleh Loa Tzi dan Chuang Tzu adalah satu jalan atau cara untuk mencapai keharmonian dengan alam semesta. Ia menekankan keamanan dan keharmonian akan dapat dicapai sekiranya manusia tidak mengikut hawa nafsu untuk mencapai materialistik dan mengasingkan diri daripada kegiatan duniawi serta apa sahaja yang merugikan dengan cara meditasi. Buku utama ajaran ini ialah ‘Tao Te Ching’. Setiap tindakan ditentukan oleh Tao dan sekiranya ingkar dunia akan rosak. Ia juga menekankan kehidupan secara sederhana dan manusia perlu bebas daripada peraturan ciptaan manusia. Ajaran ini berubah sedikit demi sedikit menjadi sebuah agama.

  12.       Kepercayaan Hindu :

Tidak dapat dipastikan pengasas yang sebenar. Namun agama Hindu terbentuk daripada falsafah ajarannya yang dikenali sebagai sastra dharma.  Ia digubal oleh manusia suci yang digelar sebagai Rsis yang bermaksud mansia suci atau ulama yang suci yang mendapat cahaya kebenaran.
Hasil daripada diskusi dan berbincangan para Rsis yang dilahirkan semula bersama fakta kebenaran yang dibawa akhirnya mencetuskan ilmu pengetahuan yang dikenali sebagai Sruti. Akhirnya ajaran Sruti dikemaskini dan dijadikan sebagai teks rujukan yang lengkap yang dipanggil sebagai Mantra. Mantra bukanlah buku, namun ia merupakan hasil daripada tulisan sruti dan juga meditasi golongan Rsis yang dinaikkan martabatnya ke taraf Muni ataupun Munnis. Ilmu pengetahuan Rsis dan Munnis seterusnya menempuhi proses tapas dan alokana yang akhirnya membentuk ajaraan hindu yang paling agung yang dikenali sebagai Mahat Bhutam.  Kemudian ilmu pengetahuan ini dihimpunkan sebagai himpunan ilmu pengetahuan dan kitab suci agama hindu yang diabadikan dalam kitab Veda (Rig Veda, Sama Veda, Yajur Veda dan Atharva Veda).
   
Rsis yang masyhur ialah Andi Sanggara yang telah menyusub 72 kepercayaan hindu kepada 5 mazhab utama iaitu ;
  1.  Mazhab Saiva yang memuja Dewa Siva. Nama lainnya Sankara, Radra, mahadeva dan Nadrajah. Tanda penganutnya memiliki garisan abu suci panjang di dahi.
  2. Mazhab Vaisnava yang memuja Dewa Vishnu. Nama lainnya Narayan, Krishna dan Jagannaki@ Jagannatha. Tanda penganutnya memiliki garisan abu suci U di dahi.
  3. Mazhab Sakhta yang memuja Dewa Sakhti. Nama lainnya Kali, Durga dan Meenachi @ Meenadhi.Tertumpu kepada kaum wanita.
  4. Mazhab Ganaphaty yang memuja Dewa Ganapathy @ Ganesa. Berbentuk Gajah.
  5. Mazhab Saura yang memuja Dewa Suria @ Sura. Juga dikenali sebagaai Dewa Aditya. Menyembah matahari. Upacara utamanya ialah Thai Ponggal bererti Anak Dara yang Suci. Menghapuskan dosa melalui bersedekah kepada orang miskin.

13.       Kepercayaan Yunani Kuno :

Tidak dapat dipastikan pengasas yang sebenar. Namun falsafah Yunani berteraskan kepercayaan kepada dewa-dewi seperti Zeus, Apollo, Athena dan lain-lain lagi yang dipercayai menetap di Gunung Olympus. Di situlah mereka tinggal sebagai satu keluarga di bawah seorang dewa utama iaitu Zeus  yang dianggap Bapa dewa-dewa dan manusia. 
Zeus menguasai guruh, kilat dan taufan dan membuat alam bergoncang apabila sahaja rambutnya bergerak. Dewa Poseidon digambarkan sebagai dewa yang berambut biru tua, menguasai laut dan dewa kepada kuda-kuda. Apollo pula berambut perang membawa lyre dan menjadi penaung segala muzik dan desa penyembuh.Ares merupakan dewa peperangan, bergerak pantas dan menakutkan.Athena bermata kelabu tetapi bersinar - dewi segala pertukangan dan kemahiran. 
 



2 ulasan:

  1. islam merupakan satu lafas berbeza resam.ini,berfikirlah para ulama.

    BalasPadam
  2. akhir daripada saya hamba allah yang hina dan buruk ini.elok hati eloklah segalanya.selamat mengadapi fitnah almasih dajjal.

    BalasPadam