Kaedah Simulasi miripkepada kaedah lakonan. Yang membezakan antara keduanya ialah Simulasi dilakonkan seolah-olah dalam situasi/ peristiwa yang sebenar berbanding dengan kaedah lakonan yang boleh merekacipta dialog dan latar cerita sendiri.
Sebelum memulakan Simulasi, seseorang guru itu perlu ;
- menentukan kandungan simulasi dan objektif yang ingin dicapai,
- memilih kemahiran yang bersesuaian untuk dimasukkan,
- merancang penyerapan nilai yang ingin diterapkan kepada pelajar,
- memilih aspek-aspek pengukuhan dan pengayaan yang bakal digunakan.
- memilih peralatan yang sesuai bagi melaksanakan kaedah tersebut.
Setelah itu, barulah guru tersebut mampu mengaplikasikan kaedah Simulasi dengan mantap. Semasa Simulasi, sewajarnya ;
- telah melaksanakan Set Induksi yang menarik. Sekiranya gagal, guru akan menghadapi masalah dalam memastikan pelajarnya memberi tumpuan sepenuhnya terhadap simulasi tersebut.
- memilih pelajar yang akan memainkan peranan/ watak.
- memastikan suara watak jelas dan dapat didengari oleh semua pelajar lain. Elakkan memilih pelajar yang gagap/ tidak lancar membaca.
- memberi arahan yang jelas kepada pelajar terlibat.
- memberi tugasan lain kepada murid yang tidak mengambil bahagian seperti membuat catatan sbg.
Selepas Simulasi, guru sepatutnya ;
- berbincang dengan murid mengenai hasil simulasi.
- menyuruh murid menulis laporan/ isi penting dsbg tentang simulasi yang telah dijalankan.
- membuat penilaian sama ada objektif pengajaran telah tercapai atau sebaliknya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan