Pengajaran Jawi mempunyai kaedah pengajaran yang khusus dan tersendiri. Namun ramai yang beranggapan kaedah mengajar jawi sama seperti kaedah pengajaran mata pelajaran lain dalam Pendidikan Islam. Tanggapan sebegitu kurang tepat. Kaedah pengajaran jawi yang disarankan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan telah diberi pendedahan secara khusus kepada bakal-bakal guru Pendidikan Islam dan j-QAF (Kementerian Pelajaran Malaysia 2006). Kaedah-kaedah tersebut ialah kaedah pandang sebut, kaedah huruf (abjad), kaedah bunyi (fonetik), kaedah mengeja/ membatang, kaedah imlak, kaedah latih tubi, kaedah permainan dan kaedah nyanyian.
Bil.
|
Kaedah
|
Huraian
|
1.
|
Pandang Sebut
|
· Membunyikan
perkataan atau suku kata berdasarkan gambar.
· Membunyikan ayat
berdasarkan gambar yang ada cerita.
· Tidak
memfokuskan kepada pengajaran bunyi huruf dan tidak mengeja.
· Kaedah paling
popular dalam pengajaran jawi dan menjimatkan masa guru.
|
2.
|
Kaedah Huruf (Abjad)
|
· Asas bacaan
ialah bunyi pada setiap huruf yang membentuk perkataan.
· Memperkenalkan
kesemua 37 huruf jawi, huruf vokal dan huruf konsonan.
· Cantuman huruf
konsonan vokal membentuk bunyi dalam suku kata seterusnya membentuk
perkataan.
· Membolehkan
murid dapat mengeja dan membaca semua perkataan.
· Mengambil masa
yang lama untuk mengeja setiap perkataan.
· Kaedah asas
yang paling tua digunakan.
|
3.
|
Kaedah Bunyi (Fonetik)
|
· Asas bacaan
yang menekankan hubungan simbol dan bunyi.
· Banyak
menggunakan teknik asiosasi bunyi dan asiosasi gambar seperti bunyi ‘eee’
bagi jijik dan ‘aa’ bagi pedas/ panas.
· Memperkenalkan
bunyi-bunyi asas dahulu sebelum memperkenalkan semua bunyi.
· Amat sesuai
diajar kepada kanak-kanak yang baru mengenali huruf jawi.
|
4.
|
Mengeja/ Membatang
|
· Mengeja dengan
menyebut satu demi satu huruf yang membentuk suku kata.
· Mengeja dan
membunyikan huruf secara individu, kumpulan dan kelas.
· Menggabungkan
suku kata dieja dan membentuk perkataan.
· Mengeja dan
menulis perkataan yang dibentuk.
|
5.
|
Imlak
|
· Melibatkan
kemahiran mendengar dan menulis secara mekanisme.
· Menyalin unit
bahasa sama ada huruf, suku kata, perkataan, ayat ataupun wacana.
· Membaca dengan
suara yang lantang sumber yang ditulis.
· Menggunakan
kemahiran mendengar dengan jelas dan melatih kemahiran menyebut dengan
intonasi yang betul.
|
6.
|
Latih-tubi
|
· Juga dikenali
dengan kaedah ulangan, tikrar dan amat hampir dengan kaedah hafazan.
· Aktiviti
mengulangi fakta dan kecekapan kemahiran yang dipelajari.
· Mampu mencapai
taraf penguasaan kemahiran dan mengekalkannya.
|
7.
|
Permainan
|
· Satu kaedah
melatih murid dengan menarik dan praktis.
· Dapat
mengembangkan banyak kemahiran murid-murid.
· Amat sesuai
dengan murid-murid peringkat rendah.
· Amat berkesan
dalam memupuk minat, tujuan dan impak pengajaran.
|
8.
|
Nyanyian/ Nasyid
|
· Selari dengan
minat dan tahap murid sekolah rendah yang sangat suka menyanyi/ bernasyid.
· Perlu
disesuaikan dengan isi kandungan pengajaran seperti lagu ‘aa, ba, ta’ dan
‘Rasa Sayang Jawi’.
· Amat berkesan
dalam membantu murid-murid mengingati, huruf-huruf jawi dan mengeja
perkataan.
|
Walaupun
guru diminta memilih pendekatan dan kaedah yang paling sesuai bagi proses pengajaran
dan pembelajaran mereka. Tidaklah bererti mereka hanya perlu menggunakan
satu-satunya kaedah yang difikirkan terbaik dalam setiap pengajaran dan
pembelajaran. Bahkan pengajaran dan pembelajaran yang baik akan mempelbagaikan
penggunaan kaedah dalam setiap langkah pengajaran. Justeru pemahaman guru
terhadap setiap pendekatan dan kaedah yang digunakan perlu jelas, betul dan
mantap.
Bagi
menjamin keberkesanan Model Kelas Pemulihan Jawi pula, guru-guru jQAF amat
digalakkan menggunakan kaedah permainan dan nyanyian semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran mereka. Justeru itulah, Kementerian Pendidikan Malaysia telah
membekalkan berbagai bahan bantu mengajar (BBM) kepada guru-guru j-QAF untuk
diaplikasikan di dalam kelas Pemulihan Jawi. Antara bahan permainan yang
dibekalkan ialah permainan Boling, Tenteng, Kad Huruf, Kereta Api, Pancing
Ikan, Rumah Merpati dan Senawi atau Sahibba (Kementerian Pelajaran Malaysia
2006).
[Rujukan : Asyraf Ridwan 2013 - Prosiding Persidangan Antarabangsa Pembangunan Mualaf 2013]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan