Kenalan

Jumaat, Disember 13, 2013

Ikhlaskah solatku?

"Hari ini ustazah nak tanya, siapa solat subuh pagi tadi?" Tanya ustazah Fatimah sambil memandang murid-muridnya. Sebahagian besar murid mengangkat tangan. Yang tak mengangkat tersenggeh-senggeh sambil menunduk kepala. Malu.., mungkin. Atau terlupa masa pertama hari ni masa ustazah, bisik hati kecil.

Tiba-tiba Sabri bersuara, "ustazah.. kalu saya solat kerana ustazah suruh tentu tak ikhlas. Solat tak ikhlas, Allah tak terima..". Ustazah Fatimah memandang Sabri sambil tersenyum. Si Sabri.. memang suka menjawab.. nakal dari duluu tak habis-habis.

Tanya ustazah Fatimah lagi, "habis tuu.. tak payah solatlah? Kena tunggu ikhlas duluu yaa Sabri?. Usik ustazah.. Sabri menepuk dahi sambil bisik hatinya, "terkena aku kali ni...". Rakan-rakan lain tergelakk kecil...

"Ustazah nak tanya lagi.. macam mana nak tau solat kita ikhlas atau tidak?"
"Siapa dapat jawab, ustazah belanja hari ini.." Semua diam beribu bahasa. Masing-masing termenung. Ada yang memandang ke atas, merenung ke luar tingkap.. susah benar soalan KBKK ustazah kali ini. Benar-benar menjana idea.. 

Ustazah Fatimah tersenyum sambil berkata, "tak blehh jawab ker? Haa.. tu tandanya selama ni solat kamu tak ikhlas.."
"Macam mana nak tahu solat kita ikhlas ke tak ustazah?" tiba-tiba tanya Aminah.

Ustazah Fatimah pun bertanya lagi.."ustazah nak tanya. Apa perbuatan kamu, perbuatan kita semua yang paling ikhlas? semua orang buat dengan ikhlas.. tiada orangpun buat aktiviti ni taak ikhlas.. mesti ikhlass."

Aminah menjawab, "senyum ustazah".
Abu yang tembam menjawah, "makan ustazah". Riuh-rendah kelas seketika. Semua tahu Abu memang kuat makan.
"Tiduurrr..."
"Tolong ustazahhhh..."
"Mancingggg.."
"Beraakkkk..", tiba-tiba Sabri bersuara dengan kuat. Sekali lagi kelas gamat dengan ketawa. Riuh-rendah jadinyaaa.. Masing-masing gelakkan si Sabri yang nakal tuu..

Ustazah Fatimahpun menyampukk "Betul tuu.. Sabri". Jawapan yang menghentikan ketawa mereka semua. Itu jawapannnya, tiada jawapan lain ker, bisik hati kecil merekaa. Ustazah ni nak kenakan kita lagi laa tuu.. Ustazah Fatimahpun bertanya lagi, "ada yang taak ikhlas membuang air?" Semua menggeleng kepala.

Itulah antara perbuatan kita yang ikhlas. Ada lagi yang lain seperti meludah.. Semua orang buat dengan habis ikhlas bukan. Tiada simpan separuh-separuh atau sikitt sikit. Apa perasaan kita bila dah selesai buat #x&*%? Puasss hatii bukan? Legaa.. Itulah rasanyaa ikhlass.. Tak macam kita derma duit kita. Ada RM100 kita derma RM10 ajerr bukan.. Silap-silap rasa menyesall pulakk..

Itulah hebat dan bijaksanaNYA Allah Taala. Dia telah memberikan contoh yang jelas kepada kita. Benda kotor, jijik, yang tak suka.. kita boleh buat dengan ikhlas, kenapa pula solat kita tak boleh buat dengan ikhlas? Solat itukan kerja yang mulia, suci... Kalau perbuatan yang jijik kita boleh buat dengan ikhlas, sepatutnya solat yang mulia itu berganda-ganda kita boleh buat dengan ikhlas..

"Lepas ni.. tau nak solat dengan ikhlas macama mana?" tanya ustazah. Murid-murid menggangguk kepala.. Ustazah Fatimah tersenyum bangga. Sekurang-kurangnya pelajarnya faham.. 

"Ikhlaskah solatku? Hmmmm... Ustazah memang besstttt...", bisik hati kecil murid-muridnya.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan