Tajuk 3 ; Analisis Huraian Sukatan Pelajaran Akidah Dalam Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam Sek Rendah Tahun 1-6 .
3.0 SINOPSIS
Dalam bahagian ini akan menganalisis huraian sukatan bagi tajuk-tajuk Pendidikan Akidah Sekolah Rendah (PIM3104) yang terkandung dalam Sukatan Pelajaran Sekolah Rendah.
3.1 HASIL PEMBELAJARAN
Melalui pengajian bahagian ini, diharapkan para pelajar akan dapat menguasai beberapa perkara seperti berikut ;
3.2 KERANGKA TAJUK-TAJUK
Berdasarkan Sukatan Pelajaran bagi Aqidah Tahun 3 hingga 6 (KBSR) ataupun Dokumen Standard Kurikulum (DSK) bagi Aqidah Tahun 1 dan 2, And@ diminta menganalisis dan menghuraikan aras-aras dan standard/ objektif yang ingin dicapai.
Setelah mengenalpasti aras ataupun standard kandungan, standard pengetahuan dan objektif tersebut. And@ dikehendaki memilih dan menulis aras/ objektif dengan tepat sebelum dibentangkan.
Contoh :
Langkah 2;
Kenalpasti Standard Kandungan, Standard Pembelajaran dan Objektif/ Aras bagi tajuk-tajuk Aqidah tahun 1 hingga 6.
Contoh DSK Tahun 1 :
Langkah 3;
Memilih dan menganalisis kembali berdasarkan perbincangan dengan pensyarah.
Langkah 4 ;
Merangka dan merancang langkah-langkah/ aktiviti pengajaran yang bersesuaian dalam kumpulan masing-masing.
3.0 SINOPSIS
Dalam bahagian ini akan menganalisis huraian sukatan bagi tajuk-tajuk Pendidikan Akidah Sekolah Rendah (PIM3104) yang terkandung dalam Sukatan Pelajaran Sekolah Rendah.
3.1 HASIL PEMBELAJARAN
Melalui pengajian bahagian ini, diharapkan para pelajar akan dapat menguasai beberapa perkara seperti berikut ;
- Menguasai dan menerangkan aras-aras (KBSR) dan objektif (KSSR) Pendidikan Akidah yang akan dicapai oleh murid Sekolah Rendah.
- Menyenarai dan menghuraikan HSP Pendidikan Akidah dengan baik.
- Menguasai dan menjelaskan langkah-langkah dan aktiviti pengajaran bagi setiap tajuk Pendidikan Akidah dengan baik.
3.2 KERANGKA TAJUK-TAJUK
Berdasarkan Sukatan Pelajaran bagi Aqidah Tahun 3 hingga 6 (KBSR) ataupun Dokumen Standard Kurikulum (DSK) bagi Aqidah Tahun 1 dan 2, And@ diminta menganalisis dan menghuraikan aras-aras dan standard/ objektif yang ingin dicapai.
Setelah mengenalpasti aras ataupun standard kandungan, standard pengetahuan dan objektif tersebut. And@ dikehendaki memilih dan menulis aras/ objektif dengan tepat sebelum dibentangkan.
Contoh :
Langkah 1;
Kenalpasti tajuk-tajuk Aqidah dalam HSP atau RPT KSSR.
Tahun 1 Tajuk : Beriman Kepada Allah
Langkah 2;
Kenalpasti Standard Kandungan, Standard Pembelajaran dan Objektif/ Aras bagi tajuk-tajuk Aqidah tahun 1 hingga 6.
Contoh DSK Tahun 1 :
Langkah 3;
Memilih dan menganalisis kembali berdasarkan perbincangan dengan pensyarah.
Langkah 4 ;
Merangka dan merancang langkah-langkah/ aktiviti pengajaran yang bersesuaian dalam kumpulan masing-masing.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan