Sambungan daripada siri 1. Antara kemahiran IQRA' seterusnya yang perlu dikuasai oleh murid yang perlu diberi perhatian oleh guru jQAF adalah sebagaimana berikut ;
KEMAHIRAN
11 - 20:
11. Alif Tidak Dibaca (huruf alif yang tidak dibunyikan pada bacaan - fokus IQRA' 3 : ms 18).
12. Bacaan Panjang Pada huruf Ha' Dhammah (bezakan bunyi dengan sebutan makhraj yang betul -
fokus IQRA' 3 : ms 19).
13. Tanwin/ Berbaris Dua Diatas (hendaklah dibaca pendek dan alif dianggap tidak ada -
fokus IQRA' 4 : ms 1).
14. Tanwin Penuh/ Baris Dua Dibawah (dibunyikan tanwin dengan sepenuhnya - fokus IQRA' 4 :
ms 3).
15. Baris Dua Dihadapan (dibunyikan tanwin dengan sepenuhnya - fokus IQRA' 4 : ms 4).
16. Bunyi Mim Sukun (dibaca dengan mematikan sebutan huruf mim seraya menutup mulut melalui
kaedah musyafahah - fokus IQRA' 4 : ms 11).
17. Nun Sukun/ Izhar Halqi (dibaca tanpa dengung - fokus IQRA' 4 : ms 14).
18. Huruf Qalqalah (memperdengarkan bacaan huruf qalqalah dengan bunyi detakan yang kuat -
fokus IQRA' 4 : ms 16).
19. Bunyi Makhraj dan Sifat Huruf (membezakan bunyi huruf yang sama sifat dan makhraj - fokus
IQRA' 4 : ms 21).
20. Alif Lam Qamariah (bacaan dengan mematikan huruf Lam dan tidak dibunyikan huruf alif
sebelum Lam [bacaan alif tidak berfungsi apabila dibaca wasal] - fokus IQRA' 5 : ms 1).
[~ bersambung di siri ketiga.]
Insy@@llah.. Mog@ Berjay@@@@..........
Insy@@llah.. Mog@ Berjay@@@@..........
Tiada ulasan:
Catat Ulasan