Kenalan

Jumaat, Oktober 04, 2013

Petua Mengurangkan Kesilapan Ejaan Jawi...

Buku Daftar Kata Bahasa Melayu - Rumi-Sebutan Jawi- perlu diperbanyakkan lagi kerana sukar dicari untuk dijadikan rujukan kepada guru-guru GPI dan jQAF mahupun guru-guru pelatih di IPG.

 Amalan kebiasaan guru pelatih mahupun guru agama yang lain akan sering bertanya kepada sahabat jika tidak tahu atau keliru untuk mengeja perkataan jawi. Sedangkan jawapan yang diperolehi belum pasti betulnya. Namun jika sekali mereka merujuk kepada buku tersebut, insyallah mereka bukan sahaja akan mendapat jawapan yang betul malah ejaan tersebut akan diingati sampai bila-bila.



Pengalaman penulis mencari buku ini di negeri Terengganu, Pahang, Kelantan dan Kuala Lumpur menemui jalan buntu apabila tidak berjaya dijumpai. Mungkin bukan rezeki penulis ataupun mungkin masih ada kedai-kedai yang memiliki koleksi ini. Kepada yang mengetahuinya boleh memaklumkan kepada penulis. Penulis amat menghargainya untuk dijadikan koleksi peribadi n kalau ada kamus jawi koleksi yang lama-lamapun diterima.. zaman belum merdeka atau yg kolonialpun amat dialukan.. Salam hormat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan