Kenalan

Selasa, September 24, 2013

Akidah at-Taqiyah Mengheret Kehidupan Syiah Penuh Kepuraan





SYIAH meWAJIBkan penganutnya Beriman Kepada at-Taqiyah. Attaqiyah bermaksud menyembunyikan kebenaran dan berpura-pura di sebaliknya (Biharuanwar 25/351). Berdasarkan kitab al-Kafi, kitab hadith utama golongan syiah (Syiah memiliki kitab hadith tersediri yang dinamakan sebagai al-Kafi dan menolak sebahagian besar kandungan Sahih Bukhari dan Sahih Muslim kecuali untuk perdebatan dengan golongan sunni) golongan syiah wajib beriman dan mengamalkan atTaqiyah. Antara ajaran atTaqiyah dalam alKafi ;

  1. Dari Abi Abdillah (Ja’far Assodiq) : Sesungguhnya sembilan persepuluh agama (Syiah) adalah dalam Bertaqiyyah, dan tidaklah beragama barang siapa tidak bertaqiyyah (AlKafi 2/217).
  2. Dari Abi Abdillah: Sesungguhnya kamu memeluk agama barang siapa merahsiakannya, dimuliakan dia oleh Allah, dan barang siapa menyiarkannya dihinakan dia oleh Allah (AlKafi 2/222).
  3. Berkata Ja’far AsSodiq, kalau ia berkata “Taqiyyah itu adalah agamaku dan agama leluhurku” (Alkafi 2/224).
  4. "Barang siapa menyiarkan Hadith kami, Allah mencabut iman dari padanya" (Alkafi 2/370). 
 Namun dalam kepesatan teknologi hari ini, amalan rahsia tersebut tidak dapat lagi ditutupi. Malah lebih teruk lagi syiah juga beranggapan Rasulullah SAW telah mengamalkan atTaqiyyah apabila bermertuakan Saidina Abu Bakar, hidup dengan para sahabat di Madinah, memuji para sahabat mahupun perasaan cintakan Saidatina Aisyah. Tegarkah Rasulullah SAW yang sanggup berkorban jiwa raga dan harta benda demi Islam tercinta mengamalkan perkara sedemikian? Bisik-bisik.. tanya iman kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan